Tähtivaeltaja 4/2013
Jukka
Laajarinteen 72
on humaani ja poikkeuksellisen taidokas kirja, joka laittaa lukijan
ajattelemaan – ja googlaamaan. Kertoja on Mourad-niminen
marokkolaissiirtolainen, joka ei viihdy Suomessa. Mourad
tarkoittaa toivottua tai haluttua, ja myös vannotun valan
toteutumista, ja sen arabiankielinen kantasana on teoksen premissin
kannalta olennainen: arad,
haluta.
Kirja kertoo haaveiden ja todellisuuden ristiriidasta, siitä, miten
tulevaisuus lähes aina pettää toiveet.
Maahanmuuttaja
Mourad harrastaa samoja asioita kuin kantasuomalaiset, mutta mikään
ei ota onnistuakseen. Hän katselee Disneyn piirrettyjä ja kaipaa
romantiikkaa, sankaruutta ja rakkautta. Mourad kokee rasismia sekä
tyttöjen että poikien taholta.
Kirjan juonellinen teema on
näennäisesti uskonnollisen fundamentalistin kehityskertomus, jossa
yksilön juurettomuus ja länsimaisten poliitikkojen sekä median
lietsomat uhkakuvat islamista johtavat traagiseen lopputulokseen.
Tämä on kuitenkin pintaa. Isot kalat uivat syvemmällä. Mouradin
preesens sijaitsee luostarissa, jossa sattuu ja tapahtuu.
Laajarinne
on toteuttanut muukalaisuuden muun muassa kielen avulla. Kielen
murtaminen ilmentää kulttuurien kohtaamista, ymmärtämättömyyttä
ja toiseuden tunnetta, joka on kertojan kehityskertomuksen ja samalla
tietenkin ihmisyyden keskeinen teema. Muuallakin kirjassa kieli ja
murteet ovat tärkeässä roolissa: henkilöillä on oma ääni,
sanoilla eri konnotaatioita ja merkityksiä. Vastaavasti etymologiat
ja tulkinnat syventävät teoksen sanomaa. Kieli ja vaihtoehtoiset
käsitykset totuudesta ovat avainasemassa jo teoksen nimessä.
Lapsuuden idylliset muistot lomittavat kertojan tarinaa
Suomessa ja näiden välille muodostuu vahva kontrasti. Aiemmin
elänyt nuori marokkolaispoika kuolee, tilalle astuu paheissa ja
tarkoituksettomuudessa rypevä maahanmuuttajanuorukainen. Mouradin
elämää alkaa hallita eksistentiaalinen tyhjyys ja sen myötä
itsetuhoisuus. Myös kaipuu osoittautuu tuulen tuvaksi. Lapsuuden
Marokkoa ei enää saa takaisin.
Kuten niin usein, nuoren
miehen tarkoituksetonta elämää täyttämään astuu uskonto.
Sankariromantiikka tarjoaa helpon pakotien kurjuudesta ja nostaa
Mouradin statusta hänen omissa silmissään. Hän löytää
identiteettinsä ja lapsuutensa onnen, uuden elämän ja yhteisön,
umman, islamista.
Kirjan luvut on nimetty kristittyjen
naismarttyyrien tai -pyhimysten mukaan. Näiden taustoista tekijä
kehittelee oivallisia kohtauksia. Vihjailu on herkullista, huumori
hurjaa, ja kuvaus kuvauksellista sekä kummaa. Nuoren miehen
läheisyydessä naisten pyhyys ja teologinen oikeaoppisuus ovat
toistuvasti koetuksella, paholainen alati läsnä.
Teos
esittää myös perimmäisiä filosofisia kysymyksiä moraalista:
siitä, kuinka olla hyvä ihminen. Uskonnot tarjoavat omia
vastauksiaan, mutta ovatko ne oikeita? Laajarinne rinnastaa yhdessä
kohdassa sisäisen jihadin, kamppailun paremmaksi ihmiseksi
tulemisesta, kuvaukseen sielun kerroksissa sijaitsevista kartanoista.
Sisempiin osiin pääseminen vertautuu kertojan mielessä
tietokonepelin korkeammille tasoille etenemiseen.
Tällaiset
upeat yksityiskohdat osoittavat, kuinka Laajarinteen teokseensa
taitavasti kätkemät kerrokset resonoivat keskenään ja luovat
uutta. Sanat, merkitykset ja tulkinnat kehivät itseään auki sitä
mukaa kun tarina etenee. Kerronnallinen pluralismi läpäisee tarinan
tasot ja lähentää niitä toisiinsa. Harva kirjailija pystyy
tällaiseen syvyyteen ja monitulkintaisuuteen.
Tekijä on
laittanut osien ja kertojan nimiksi moniselitteisesti persiankielisiä
sanoja, joiden merkitysten etsiminen on antoisaa puuhaa. Viimeisen
osan nimi on arabiaa, mutta se on sitäkin tärkeämpi islamin
teologiassa. Nämäkin valinnat korostavat kielen, tasojen,
kontekstin ja kerronnan merkityksen tärkeyttä pyhien tekstien ja
tietenkin myös käsillä olevan teoksen tulkinnassa.
Laajarinne
koettelee formaattia ihailtavalla tavalla. Ihmisyyden moniarvoista
ääntä on ilo kuunnella. 72
on
mestariteos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.